De voorbereidingen - Reisverslag uit Simpelveld, Nederland van Laura Jongh - WaarBenJij.nu De voorbereidingen - Reisverslag uit Simpelveld, Nederland van Laura Jongh - WaarBenJij.nu

De voorbereidingen

Blijf op de hoogte en volg Laura

03 Juli 2017 | Nederland, Simpelveld

Pfoe, tussen alle voorbereidingen door schrijf ik dan maar mijn eerste blog! Welkom, en ik hoop dat je met plezier mijn avontuur zal volgen!
Zoals sommige mensen al weten ben ik al geruime tijd (ongeveer één tot twee jaar) bezig om me voor te bereiden op het wonen en werken in Schotland.
In april heb ik een sollicitatiegesprek mogen hebben in Inverkeithing, vlak boven de hoofdstad van Schotland: Edinburgh. Inverkeithing is een dorp in de regio Fife.
Tijdens het gesprek werd me het vreemde systeem uitgelegd waarmee Fife Council werkt. De mensen met wie ik het gesprek had, stuurden mijn informatie naar Fife Council. Fife Council zou me dan evalueren en mogelijk ergens een positie bieden binnen een van de scholen binnen hun bestuur.
Na weken stress en afwachting (ik was druk bezig met het kweken van grijze haren en afstuderen) kreeg ik eindelijk een mail dat ik was aangenomen! Waar? Dat moest nog worden bekeken.
Weer enkele weken later ben ik afgestudeerd, heb ik het woord onderzoek uit alle woordenboeken gescheurd, en hoorde ik uiteindelijk waar ik geplaatst werd: Oakley.
Nu hoor ik je denken, waar de piep ligt Oakley? Oakley ligt in het Westen van Fife, en het is een klein dorp met 2500 inwoners. Een supermarkt, bakker, slager en een café vormen het centrum van het dorp.
Ik heb toen besloten om mijn woonruimte te zoeken in Dunfermline, een stad ter grootte van Maastricht die er een 15 tot 30 minuten van af ligt.

Ik mag, als alles lukt, op 14 augustus beginnen met lesgeven. Ik heb een contract tot December met de mogelijkheid om te verlengen.
Voordat ik me daar al mee bezig ga houden, moet ik eerst alles zien te regelen om er te kunnen wonen en werken!
Schotland is namelijk een beetje... lastig..
Om in Schotland te kunnen en mogen werken, heb je een National Insurance Number nodig. Om daar een aanvraag voor te kunnen doen, moet je een permanent woonadres hebben in het Verenigd Koninkrijk. Om een permanent woonadres te hebben, moet je bewijs van werk geven. Dat krijg je pas weer als je een National Insurance Number hebt.. Prachtig systeem dus.

Nu ben ik gelukkig lid van een Facebookpagina genaamd: 'Nederlanders in Schotland' en zit Fife Council onder een van de sneltoetsen van mijn telefoon. Toegegeven, ik ben een beetje een controle-freak. Ik kan niet zo goed omgaan met een emigratie, zonder dat ik weet of alles door kan gaan! Fife Council is namelijk heel stellig in: kun je niet alle documenten aanleveren, gaat het hele verhaaltje niet door.

Het vervelende is dat je erg gelimiteerd bent als je nog steeds in Nederland zit en dingetjes wilt regelen in Schotland. Ik vlieg daarom op dinsdag 4 juli naar Schotland en zal veel afspraken hebben. Ik ga mijn nieuwe werkplek bezoeken, mijn directeur ontmoeten, een bankaccount openen en ik ga appartementen bezichtigen! Een hele hoop binnen een korte tijd, want donderdag vlieg ik alweer terug.

In mijn volgende blog zal ik hopelijk kunnen schrijven dat ik alles geregeld heb, mijn grijze haren weer blond geverfd heb en lekker relaxed naar Schotland kan reizen. Als je vragen hebt over mijn reis, voorbereidingen of iets anders, post ze in de comments en dan zal ik er prive of in de volgende blog antwoord op geven!

Adië wa :)

  • 04 Juli 2017 - 20:51

    Mia Jongen:

    Hoi Laura,

    Met veel belangstelling je eerste deel van het reisverslag gelezen. Ik heb ook veel gereisd maar ben nog nooit in Schotland geweest. Extra spannend als je er gaat wonen en werken denk ik. Dus ik zal je op de voet blijven volgen.
    Tot ziens op vrijdag 14 juli.
    Groetjes
    Mia

  • 04 Juli 2017 - 22:34

    Karin:

    Succes Laura !

  • 04 Juli 2017 - 22:34

    Karin:

    Succes Laura !

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Simpelveld

Laura

Recent afgestudeerde juf die in Schotland wat beschaving gaat aanleren! :)

Actief sinds 03 Juli 2017
Verslag gelezen: 890
Totaal aantal bezoekers 6857

Voorgaande reizen:

03 Juli 2017 - 31 December 2017

Schotland!

Landen bezocht: