Miss de Jongh - Reisverslag uit Oakley, Verenigd Koninkrijk van Laura Jongh - WaarBenJij.nu Miss de Jongh - Reisverslag uit Oakley, Verenigd Koninkrijk van Laura Jongh - WaarBenJij.nu

Miss de Jongh

Door: Laura de Jongh

Blijf op de hoogte en volg Laura

28 Augustus 2017 | Verenigd Koninkrijk, Oakley

Hallo allemaal! Volgens sommige mensen iets te laat... maar hier is dan eindelijk blog #3 :)
Op dit moment is het 15:18 uur, de leerlingen zijn om 3 uur klaar en vertrekken dan naar huis (hometime).
In deze blog zal ik voornamelijk op het onderwijs hier in gaan. Ik wist dat het anders zou zijn dan thuis, maar ik ben nog steeds niet helemaal gewend!
Ik ben juf van Primary 6 van de Inzievar School in Oakley, dat is het voorlaatste jaar van de basisschool - ze hebben dus maar 7 jaar basisschooltijd - en de leerlingen zijn 9 tot en met 10 jaar oud. Ik heb twintig leerlingen, waarvan één leerling in de eerste periode tussen twee scholen pendelt vanwege een plaatsing op het speciaal onderwijs i.v.m. spraakproblemen. Om eerlijk te zijn, hij spreekt beter en duidelijker dan veel andere leerlingen..
Twintig leerlingen, een klassenassistent in de ochtenden.. Klinkt bijna als het walhalla voor leerkrachten! Laat me die mooie bubbel even mooi kapotprikken. Ik heb onder andere een leerling die niet kan schrijven, niet kan lezen en heel, maar dan ook héél moeilijk verstaanbaar is. Als je vijf woorden op een dag verstaat breek je het record van de leerkrachten hier. Het niveau tussen de leerlingen verschilt enorm. Het is zoals wij het ook kennen, passend onderwijs. Ze werken in Schotland (en Engeland ook) niet zoals wij met boeken voor ieder vak. Er zijn geen methodes en het is niet allemaal 'voorgekauwd'. Iedere leerling werkt op zijn eigen niveau, dus je geeft op meer dan de standaard drie niveaus les.
De vakken die ik hier geef zijn ook anders. Zo hebben we Numeracy (rekenen), Literacy (alles wat met de taal te maken heeft: lezen, schrijven, spreken, luisteren), Topic (het thema waarin je werkt) en Social (aardrijkskunde, geschiedenis en natuur/biologie). Dan hebben we ook nog Physical Exercise (gym), art (kunst) en Outdoor learning (buiten leren). Klinkt niet zo anders, toch?
Ik spendeer 100 minuten aan literacy, 100 minuten aan numeracy en dan kijk ik wat ik over houd. Ik kan die tijd gebruiken voor ICT, waarin de leerlingen netbooks krijgen. Ik koppel dit meestal met de hoofdvakken zodat ze daar speels mee kunnen oefenen. Ik ga deze week voor de eerste keer gebruik maken van de Outdoor Learning Area. Dit is een stukje natuur, een onderdeel van het bos dat aan de rand van de school ligt, waar de leerlingen kunnen werken in de natuur of kunnen spelen. Vaak wordt dit gekoppeld aan Literacy door de leerlingen te laten beschrijven wat ze horen, zien en voelen. Lekker vaag, maar ik zal het ooit wel snappen.
Mijn werkdag begint tussen 08:00 uur en 08:30 uur. De leerlingen komen binnen om 08:55. Dit is een vrij arme regio, waardoor er veel leerlingen op school ontbijten en dus als vroeg hier zijn. Hier is wel opvang voor, dus dat hoef ik niet te doen. Ik start de dag met Carpet time (vloerbedekking tijd) waarin we de dag bespreken, aanwezigheid checken en de leerlingen kunnen aangeven wie lunch van school krijgt die dag of zelf lunch heeft meegenomen. Om 10 uur hebben we ' milktime' waarin bepaalde leerlingen (met ouders onder een bepaald inkomen) gratis melk van school krijgen. Om 12:35 uur begint de lunch pauze, die duurt tot 13:20. Het is leuk om te zien wat mijn collega's meenemen voor hun lunch, ze komen met volledige avondmaaltijden die ze nog over hebben van de dag ervoor. We hebben een magnetron, broodrooster, paninigrill en klein oventje om onze lunch op te warmen! Als je geen lunch bij je hebt... Je kunt in de ochtend aangeven dat je schoollunch wilt ontvangen. Dit kan soep en brood zijn, maar je kunt ook voor frietjes met stoofvlees gaan. Het is maar wat je wilt om half 1 :)

Mijn klaslokaal is wel megagroot! Als mijn oud-collega's van St. Ursula dit lezen... Kijk naar mijn foto's en probeer niet te jaloers te zijn! De klassen zijn hier volledig anders ingericht. Omdat we zonder methodes en boeken werken, moeten we alles visueel maken. Op alle muren van het lokaal zijn prikborden gehangen die bedekt zijn met backing paper (géén bakpapier!) en waar alles wordt opgehangen. Ik heb foto's toegevoegd van een paar van mijn displays. Bij sommige hangt al veel, bij sommige nog niets. Dat is omdat ik nog niet zover ben gekomen om het met de leerlingen samen te bespreken. Een leuk versierd lokaal is leuk, maar het moet wel betekenis hebben en het leren ondersteunen.

Meestal ga ik tussen 5 en 6 uur naar huis. Ik kan met een collega meerijden die ook in Dunfermline woont. Op dinsdag hebben we altijd vergadering. Op die dagen kan het soms wel 7 uur zijn voordat ik richting huis ga. Niet slecht, want ik heb nog altijd geen WIFI, haha!

Het lesgeven gaat over het algemeen heel goed. Mijn collega's verbazen zich vaak over het feit dat iemand een andere taal dan de moedertaal zodanig kan beheersen. Af en toe is het zoeken naar een woord dat ik voorheen nooit hoefde te gebruiken, maar door te luisteren naar collega's begin ik mijn vocabulaire steeds meer uit te breiden.

Op mijn eerste werkdag met de leerlingen had ik mijn naam (Miss de Jongh) op het bord geschreven, en ook de manier van uitspreken (The Young) genoteerd. Toen alle leerlingen binnen waren begroette ik ze door te zeggen: ' Goodmorning everyone!' Waarop alle leerlingen, volledig in koor, ' goodmorning miss de Jongh' antwoordden! Freaky, maar het is echt waar. Het is niet gewoon die eerste dag dat dit gebeurt. Dit gebeurt iedere dag, ook als een andere leerkracht even binnen komt en goedemorgen zegt.
Op vrijdag is er altijd Assembly. Hier zitten alle leerlingen van de school in de gymzaal en krijgen ze ' les' van de directrice. Zij gaat dan in op het gedrag, de huispunten die de leerlingen gekregen hebben, het schrijfwerk (we hebben Star Writers of the Week) en op het werk binnen het thema dat klassen aan elkaar tonen.

Het thuisvoelen hier begint langzamerhand te komen. Ik heb het ontzettend naar mijn zin, heb leuke mensen leren kennen die ik mijn vrienden kan noemen en ga vrijwel ieder weekend leuke dingen doen (ergens eten, een stad bezoeken, op stap etc). Het appartement waar ik woon ligt heel erg centraal dus dat geeft me veel mogelijkheden. Het feit dat ik overal naar toe LOOP, maakt het feit dat de cultuur hier vrijwel geheel gericht is op eten draaglijk. Ik pas nog in mijn jeans dus :)

Ondertussen heb ik mijn bankpas mogen ontvangen na 3 weken gewacht te hebben, heb ik als het goed is straks mijn verklaring omtrent gedrag op de deurmat liggen en kan ik over twee weken en mijn contract en inloggevens ontvangen. Vrijdag komt een mannetje van de provider SKY om mijn WIFI aan te sluiten. Ze kunenn alleen tussen 8 en 1 en 1 en 5 uur komen. Op vrijdag hebben de leerlingen na de lunch muziek, dat wordt gegeven door een collega van mij. Dit noemen ze non-class-contact-time, waarin je aan je eigen professionele ontwikkeling kunt werken. Iedereen krijgt drie uur, standaard. Dit zijn twee uur muziek en één uur assembly. Mijn school wilt me vijf uur geven, aangezien de overheid me op een 'stagiaire-salaris' heeft gezet, ook al werk ik fulltime en heb ik geen supervisie. Dit salaris is nog altijd meer dan dat ik in Nederland zou verdienen... Just saying.

Om even op de vraag van Rob Debets onder mijn vorige blog terug te komen: nee, mijn motor staat nog veilig en akelig stil in Simpelveld. Hij was sowieso kapot, en hier zou ik hem moeten laten keuren. Aangezien hij waarschijnlijk niet zonder extreme kosten door de keuring heen zou komen en ik nog niet klaar ben om hier honderd mensen door te rijden (links rijden, yuk) ben ik voorlopig afhankelijk van de benenwagen, het openbaar vervoer en de auto's van collega's en vrienden.

Heel veel liefs,
Laura

  • 28 Augustus 2017 - 17:28

    Wim:

    Wauw wat een info. Weet jij wat wij komen het binnenkort zelf bekijken

  • 28 Augustus 2017 - 18:44

    Mama:

    Hoi meid
    Klinkt toch hartstikke goed allemaal

  • 28 Augustus 2017 - 18:47

    Mama:

    Ik begin toch écht te geloven dat jij in een vroeger leven al in Engeland of Schotland gewoond hebt

  • 28 Augustus 2017 - 19:39

    Marit Melchers:

    Hoi Laura,
    Super leuk om je blogs te lezen.
    Heel bijzonder avontuur wat je bent begonnen, geweldig!
    Heel veel succes en plezier!
    Groetjes Marit

  • 30 Augustus 2017 - 22:53

    Rob Debets:

    Hallo Miss Laura, heb net met veel plezier je derde en interessante blog gelezen. Wat een mengelmoes aan leerlingen en waar je geloof ik je handen vol aan heb. Ik vermoed dat de tijd dan ook wel voorbij vliegt. Ik lees dat je je commisies te voet moet doen en het geluk hebt dat alles inderdaad op loop afstand te doen is. Zie je ook meer van de wereld om je heen en kun je eventueel een praatje maken. Wat jammer dat je motor defect is want een juf op de bike was nog Cooler en dat links rijden valt best mee. Kun je met dat dikke salaris misschien daar eentje op de kop tikken, b.v. Eentje met zijspan. Zo, ik wens je tot de volgende blog veel succes en natuurlijk plezier in je nieuwe wereld.
    Groetjes en houw je taai.

  • 25 Oktober 2017 - 22:24

    Chantal :

    Wat leuk om je blogs te lezen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Oakley

Laura

Recent afgestudeerde juf die in Schotland wat beschaving gaat aanleren! :)

Actief sinds 03 Juli 2017
Verslag gelezen: 649
Totaal aantal bezoekers 6860

Voorgaande reizen:

03 Juli 2017 - 31 December 2017

Schotland!

Landen bezocht: