Stilte voor de storm - Reisverslag uit Dunfermline, Verenigd Koninkrijk van Laura Jongh - WaarBenJij.nu Stilte voor de storm - Reisverslag uit Dunfermline, Verenigd Koninkrijk van Laura Jongh - WaarBenJij.nu

Stilte voor de storm

Door: Laura de Jongh

Blijf op de hoogte en volg Laura

10 Augustus 2017 | Verenigd Koninkrijk, Dunfermline

Hallo allemaal!
Ik hoop dat jullie lekker aan het genieten zijn van de (laatste) vakantiedagen in Nederland, met het zonnetje warm en fel en een lekker drankje in de hand.
Ik zit ondertussen alweer bijna twee weken in het koude, vaak regenachtige Dunfermline, Schotland. Na een ontzettend leuk, verrassend en ontzettend belangrijk afscheidsfeestje dat door mijn lieve familie was georganiseerd, een weekje Sjaak Pach werk en de laatste stress om het inpakken, ben ik dan echt gegaan. Ik arriveerde op zaterdag 29 juli en bleef twee nachten bij een vriendin slapen. Op maandag 31 juli kon ik dan eindelijk in mijn nieuwe appartementje! Het heeft twee dagen gekost om de meubels bij IKEA te halen en alles in elkaar te zetten, maar ik heb een thuisbasis. Een super locatie, want ik zit maar op drie minuten lopen - 5 minuten kruipen - van de pubs af. Ik zal een aantal foto's toevoegen van het appartement.
Anyway, back to business. Maandag start ik dan hopelijk echt als leerkracht! Alles hier in Schotland loopt vertraging op als je als 'buitenlander' hier wilt komen werken. Ik ben nog steeds op mijn National Insurance Number aan het wachten (dit moet je hebben voor het opbouwen van je pensioen) en Disclosure Scotland is lekker langzaam met mijn clearance om met kinderen te mogen werken. Het feit dat ik een Nederlandse verklaring van goed gedrag heb maakt niets uit, het moet een Schotse zijn. Zucht..
Ik heb in de afgelopen week twee keer een bezoekje gebracht aan mijn klaslokaal. Het was makkelijk om het te vinden, aangezien het lokaal het enige lokaal was zonder backing paper. Dit is een papier dat je op alle prikborden vastprikt om je lessen visueel te maken. We werken hier namelijk niet met methodes! (SLIK!)
Ik heb van de klas nog niet zo veel foto's, omdat het nog een ontzettende puinzooi is haha. Ik ga maandag en dinsdag de laatste dingen in orde maken en dan zal ik foto's plaatsen.
Op het moment zit ik in een koffiezaakje - gratis WIFI - en ben ik met deze blog bezig terwijl ik allemaal learning resources aan het downloaden ben. Ik zal voornamelijk hier en op school internet hebben, aangezien ik nog geen WIFI kan aanvragen zonder bankpas. Deze komt komende week pas binnen.
Er gaat vanalles door me heen wat ik wil vertellen aan jullie allemaal, maar sommige dingen zijn voor mij zelfs nog niet helemaal duidelijk!
Ik begin in ieder geval meer mensen te leren kennen hier, vaak zijn dit ook nieuwe leerkrachten die zijn moeten verhuizen voor het werk. De net-afgestudeerden hebben minder ervaring voor de klas qua lesgeven, maar zijn wel bewust van wat allemaal moet gebeuren om een klas startklaar te maken. Een mooie uitwisseling van kennis dus!

Nog lang niet alles is geregeld, iets dat ik frustrerend vind. Ik ben niet voor niets zo vroeg begonnen met het regelen van alles (woonruimte, het vinden van werk, zorgen voor de juiste documenten e.d.) en toch zit ik nu ongeduldig te wachten op de overheid om alles af te ronden. Niets aan te doen. Zoals ze hier zouden zeggen: Dinna worry, it'll be alright.

Mijn koffiezaakje gaat helaas al dicht om 6 uur. Er is wel een nachtleven, maar alle gezellige tentjes met gratis WIFI gaan vroeg dicht. Gelukkig heb ik voor vanavond met vrienden afgesproken en moet ik dit weekend maar eens wat voorbereidingen treffen om les te geven volgende week.
Volgende week zal ik een blog plaatsen die vooral over mijn ervaring als leerkracht hier gaat, inclusief foto's van het lokaal.

Lieve groetjes,
Laura


  • 10 Augustus 2017 - 19:35

    Wim:

    En zoals ze hier zeggen juf Laura kump good

  • 10 Augustus 2017 - 20:41

    Dorine Derksen Ex Collega SEH:

    Super leuk om te lezen hoe het er daar allemaal aan toe gaat in Schotland. Succes.

  • 10 Augustus 2017 - 20:42

    Rob Debets:

    Hoi Laura, bomen verzetten doen die schotten alleen maar op de haylands games dus net als in Tirol, kommt es heute nicht, morgen sehen wir weiter. Zo te lezen zul je je de eerste tijd niet vervelen met het bij de tijd brengen van je klas en de manier van onderrichten. De pubs heb je zo te lezen ook al verkend en zo lekker kort bij is ook een plus. Gelukkig gaan die vroeg dicht dus aan slaap zul je dan ook geen gebrek hebben. Ik wens je een prachtige tijd daar in dat wat ik gezien heb mooie Schotland.
    Groetjes Rob.

    Ps. Is motor ook al verhuisd?

  • 10 Augustus 2017 - 21:34

    Linda (collega SEH En De 'taartenbakster':

    Wat leuk om, bij de dochter ven een coolega, mee te mogen lezen met de leuke verhalen die zij vast in Schotland gaat beleven. Eerste deel is al erg leuk beschreven en het appartement ziet er knus uit. Veel succes in Schotland!

  • 12 Augustus 2017 - 20:25

    Janine:

    Hoi Laura,
    Fijn te horen dat je al goed gesetteld bent en het appartement naar eigen smaak hebt ingericht. Maak je over het lesgeven niet al te druk. Het komt allemaal goed en lang leve het internet met de vele leuke lesideetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Dunfermline

Laura

Recent afgestudeerde juf die in Schotland wat beschaving gaat aanleren! :)

Actief sinds 03 Juli 2017
Verslag gelezen: 589
Totaal aantal bezoekers 6859

Voorgaande reizen:

03 Juli 2017 - 31 December 2017

Schotland!

Landen bezocht: